Tidlige innspill fra optometriutdanninger i Europa

tekst

Av Stein A. Ringstad

Før oppstarten av optometriutdanningen på Tinius Olsens Tekniske skole (TOTS) høsten 1972 var det ønskelig å innhente innspill og erfaringer fra noen utvalgte høyere optikerutdanninger i Europa. Jacob K. Hultgren hadde riktignok erfaringer fra tiden han studerte optometri på Northampton Polytechnic i London (Northampton College of Advanced Tehnology) – institusjonen som senere ble The City University. Men dette fra studier som ble avsluttet i 1956. Før dette hadde han studert to år på Heriot-Watt i Edinburgh, men der var det bare teoretisk optikk på agendaen.

Ved undertegnedes ansettelse ved TOTS i januar 1966 ble jeg involvert i kurs for oppdatering av ansatte i optikk-forretninger. Kursene var hovedsak organisert av Johan Spiten. Mine kursfag var grunnleggende linseoptikk med tilpasset matematikk. Dette var mitt forhold til optikkutdannelse da jeg fikk forespørsel tidlig i 1968 om å foreta en studietur til England og Tyskland. Oppdraget fra Norges Optikerforbund (NOF) var for å besøke de høyere optikerutdanningene ved The City University i London, Fachhochschule i Køln og Freie Universität i Vest-Berlin.

Formålet med studiereisen var å få mest mulig innsikt i studieoppleggene ved disse tre institusjonene. Dette med henblikk på å opprette en tilsvarende utdannelse på Kongsberg på ingeniørnivå. Turen var planlagt til påsketider i 1968, for to deltagere, Jacob K. Hultgren og undertegnede. Hultgren meldte imidlertid forfall rett før avreise slik at kun én deltager gjennomførte reisen. Anbefalingen var positiv.

Deler av undervisningsopplegget ved både The City University i London og Freie Universität i Berlin passet godt inn i det ingeniøropplegget vi hadde på Kongsberg. Dette ikke bare for optometri, men også for flere studieretninger. Å benytte deler av undervisningen fra skolen i Køln, var ikke like aktuelt. Dette var mer en yrkesrettet utdanning for verkstedoptikere.

Forsiden til en 18-siders brosjyre om studietilbudet på Northampton College of Advanced Technology, Department of Ophthalmic Optics, fra 1961.

Supplerende innspill og inntrykk ble notert ned på veien hjem til Kongsberg. Daværende formann i NOF, Svein Hommerstad, ventet på meg på trappen til Tinius Olsen skole første dag jeg kom på jobb etter turen. Alle mine notater fra turen tok han med seg med en gang. Jeg fikk ikke renskrevet disse for det var ikke nødvendig, mente han. Om noe av det materialet jeg hadde med hjem, inkludert notatene som ble overlatt til Hommerstad, fortsatt eksisterer, er nok heller tvilsomt.

Utviklingen videre er jo mer kjent. Linje for optometri ble etter hvert opprettet, og Jacob Hultgren ble ansatt og var drivkraften i denne utviklingen. Jeg fikk andre oppgaver på skolen og fjernet meg faglig fra optometriutdannelsen, selv om Jacob Hultgreen gjerne ville ha hatt meg med videre.

“The main building from the north-west”. Fra brosjyre om studietilbudet på Northampton College of Advanced Technology, Department of Ophthalmic Optics, fra 1961. “
“Sight testing laboratory”. Fra brosjyre om studietilbudet på Northampton College of Advanced Technology, Department of Ophthalmic Optics, fra 1961.

Stein A. Ringstad er i dag pensjonist. Han var en sentral underviser innen elektronikk og teknisk kybernetikk fra han begynte på TOTS i 1966, videre på Kongsberg Ingeniørhøgskole (KIH) i perioden 1977-1994, deretter på Høgskolen i Buskerud (HiBu). På 1990-tallet var han i flere år avdelingsleder for Avdeling for reguleringsteknikk. Mot slutten av yrkeskarrieren var han også valgt dekan ved HiBu. I forkanten av høgskolens flytting fra Kompetansesenteret på Raumyr var han en ihuga motstander av å flytte høgskolen inn i bysentrum hvor han mente at utvidelses-mulighetene manglet.