RETHOS – Forskrift om fells rammeplan for helse- og sosialfag­utdanninger

tekst

Av Bente Monica Aakre og Ellen Svarverud

Høsten 2017 startet et stort, nasjonalt utviklingsarbeid i regi av Kunnskapsdepartementet for å utvikle nasjonale retningslinjer innen helse- og sosialfag. Først ut var utdanninger som hadde rammeplan fra før, som f.eks. sykepleie. Optikerutdanningen, som ikke hadde hatt noen rammeplan siden den gikk ut av ingeniørutdanningen i 2003, men selv har definert form og innhold i samarbeid med arbeidslivet, kom med i arbeidets fase 2 som startet februar 2018. Programgruppen for optikerutdanningen som ble utnevnt av Kunnskapsdepartementet besto av optikere og en optikerstudent (se bilde).

Arbeidet med å utarbeide forskrift for optikerutdanning pågikk i nærmere to år, og det var flere høringsrunder underveis med bransjen, NOF, SI, andre fagforbund og pasientorganisasjoner. Da forskriften var ferdig, gjensto den store utfordringen med å implementere rammeplanen i utdanningen ved USN. Dette arbeidet ble gjort av daværende programkoordinator Ellen Svarverud, programkoordinator Elise Dees Krekling, Hanne-Mari Schiøtz Thorud og Per Lundmark. En viktig del av arbeidet var å innføre tolv felles læringsutbyttebeskrivelser for alle helse- og sosialfagutdanninger. Mange av disse hadde forholdsvis liten plass i optikerutdanningen fra før av, noe som fikk konsekvenser for den nye utdanningen som startet i 2021.

Programgruppen for optikerutdanningen (2017-2022). Bak fra venstre: Bente Monica Aakre (leder, representant for UH-sektoren), Christian Haukebø (nestleder, representant for private virksomheter), Peter Lewis (internasjonal representant, Linnéuniversitetet) og Arnulf Myklebust (UH-sektoren). Foran fra venstre: Kathinka Jeber (representant for de regionale helseforetakene), og Kine Høiby (studentrepresentant). Foto: Dag Øyvind Olsen

Studentrepresentanter, ansatte ved utdanningen og representanter fra bransjen, NOF og SI deltok i prosesser og ble rådført om innholdet i den nye Bachelorutdanningen. Deler av studiet, som mer avanserte øyehelseundersøkelser, formstabile kontaktlinser, og håndtering av amblyopi og strabisme er flyttet til masterprogrammet for å gi plass til kompetanser som er felles på tvers av alle utdanninger innen helse- og sosialfag. Disse omfatter bl.a. kommunikasjon og samhandling, juridiske rammer og etikk, kunnskapsbasert praksis og digital kompetanse, innovasjonsprosesser, veilednings- og kommunikasjonskompetanse og kunnskapsformidling. Dagens program har fått et tydeligere søkelys på viktige basiskompetanser som en optiker bør ha. Dette innebærer en styrking av forståelse av brytningsfeil og binokulært syn og hvordan disse for hver enkelt person korrigeres med briller, kontaktlinser eller enkel samsynstrening. Videre er det et enda tydeligere søkelys på forståelse av grunnleggende biomedisinske emner, bruk av diagnostiske medikamenter og hvordan forholde seg til de mest vanlige og de mest synstruende tilstandene. Høsten 2022 er det andre kullet i gang, og staben er i gang med utarbeidelse av tredjeårsemnene.