Lære hele livet – kursvirksomhet, etter- og videreutdanninger

tekst

Av Vibeke Sundling

Optikeryrket har utviklet seg fra håndverk til helse. I 1988 ble optikere helsepersonell;  i 2004 fikk optikere rekvireringsrett til diagnostiske medikamenter, og i 2011 fikk optikere direkte henvisningsrett til øyelege. Under arbeidet med å utvikle profesjonen har nøkkelen vært «utdanning før lovendring». Dette har ikke bare hatt betydningen for optikerutdanningen, men har også vært sentralt for kursvirksomhet og etter og videreutdanning av optikere. Etter og videreutdanningsvirksomhet ved IORL har igjen hatt betydning for utvikling av Master i optometri og synsvitenskap, for profesjonsutvikling i andre land, slik som Island og Sveits, for spesialisering av andre profesjoner i Norge, som øyesykepleiere, og for utvikling av støttepersonell, som optikerassistenter.

Etter at optikerforskriften kom i 1988, fikk norske optikere mulighet til å oppnå autorisasjon som optiker gjennom «overgangskurs». Norges Optikerforbund var ansvarlig for overgangskursene med lærekrefter fra optikerutdanningen. Fra 1999 fikk optikere mulighet til å søke spesialistgodkjenning i kontaktlinsetilpassing, og spesialistutdanningen i kontaktlinser var den første formelle videreutdanningen for optikere. Senere ble det utviklet videreutdanning i arbeidsplassoptometri, ortoptikk og pediatrisk optometri, og optometrisk synsrehabilitering. Disse videreutdanningene har bidratt til å forme optikerens samfunnsrolle, og er nå del av Master i optometri og synsvitenskap og Master i synspedagogikk og synsrehabilitering.

Da optikere fikk rett til å rekvirere diagnostiske medikamenter i 2004 ble det igjen behov for etterutdanning for norske optikere og de to kursene Godkjenningskurs for bruk av diagnostiske medikamenter (GKD1 og GKD2) ble etablert. Utviklingen av denne utdanningen ble støttet av Sentralorganet for fleksibel læring i høgre utdanning (SOFF) og Magne Helland var ansvarlig for utvikling og gjennomføring av kursene. I 2013, fikk Vibeke Sundling finansiering fra Norgesuniversitet (NUV) til å videre utvikle og digitalisere utdanningen, samt utvikle digitale læringsressurser som også kunne benyttes i bachelor og masterutdanningen i optometri. GKD-kursene er aktuelle selv i dag, nesten 20 år senere, også med optikere med utdanning fra andre land som søker autorisasjon i Norge.  GKD-kursene har også bidratt internasjonalt til utdanning av islandske og sveitsiske optikere i samarbeid med det Islandske optikerforbundet og optikerutdanningen i Sveits. I 2021 fikk utdanningen en ny modul «Barn og syn», ledet av Gro Horgen Vikesdal.

I mange år administrerte Berit Ulveraker kurs og videreutdanninger for optikere. Fra 2012 ble det opprettet en stilling som programkoordinator for alle oppdrag, etter- og videreutdanninger og dette ga et oppsving for etter- og videreutdanningstilbudet. Vibeke Sundling hadde funksjonen som programkoordinator fra 2012 til 2020. I denne perioden ble det utviklet en rekke kurs for optikerkjedene, videreutdanninger for optikere, og en videreutdanning for sykepleiere. Et felleskjennetegn for kursene og utdanningene var at de ble bygget rundt forskningsaktiviteter ved instituttet og/eller et behov i samfunnet for ny fagkunnskap og kompetanse. Videreutdanning i Tørre øyne, ledet av Ann Ystenæs og videreutdanning i OCT for optikere, ledet av Tove Lise Morisbakk er de utdanningene som er gjennomført av flest optikere. Disse utdanningene har bidratt til å utvide optikeres praksisområde. Andre etter- og videreutdanninger som ble utviklet i perioden har bidratt til kompetanse- og praksisutvikling for andre profesjoner og yrkesgrupper gjennom utvikling og gjennomføring av videreutdanning i øyesykepleie ledet av Tove Lise Morisbakk, og utvikling og gjennomføring av kurs for optikerassistenter hvor Gøril Pharm har vært sentral. I tillegg ble det hvert år gjennomført 1–3 dagers kurs for optikerkjedene på bestilling, og tema for disse kursene strakk seg bredt og inkluderte blant annet kommunikasjon, undersøkelsesmetoder, patologi, klinisk vurdering og pasientoppfølging.

I 2019, fikk Per Lundmark finansiering av Nordplus, Nordisk Ministerråds største utdanningsprogram innenfor livslang læring til å utvikle videreutdanningen Henvisninger i optometrisk praksis. Utdanningen ble utviklet sammen med arbeidslivet og optikerutdanninger i Sverige og Danmark, og startet opp høsten 2022. Per Lundmark har også hatt ansvar for kurset Videreutdanning i Glaukom.

I 2020 overtok Hilde Elisabeth Wedde stafettpinnen som ansvarlig for etter- og videreutdanning.