Gratulerer med 50-års-jubileum! (Hilsen fra dekan)

Jubileumshilsen fra Pia C. Bing-Jonsson.

Siden 1972 har en rekke dyktige fagpersoner og ildsjeler utdannet optikere på Kongsberg. I 50 år har optometriutdanningen på Kongsberg forsynt Norge med optikere og satt syn og øyehelse på dagsorden, og det er på sin plass at dette markeres med et jubileumshefte/nettside. Her kan vi lese om spennende milepæler i optikerutdanningen frem til i dag.

Optometriutdanningen på Kongsberg har vært gjenstand for en rekke endringer og fusjoner i sin levetid og utgjør i dag størstedelen av Institutt for optometri, radiografi og lysdesign ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge. Optometriutdanningen har en stor og selvfølgelig plass ved USN og vi er bevisst vårt ansvar ved at vi er den eneste utdanningen i landet. Det innebærer at vi i tillegg til å utdanne gode optikere på bachelornivå også må tilby karriereveier gjennom master- og doktorgradsutdanning, samt utvikle kunnskapsfeltet videre gjennom forskning og formidling. Vi er stolte av de gode utdanningene vi tilbyr og for forskningsarbeidet som i stor grad foregår gjennom Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse.

Medarbeiderne ved optometriutdanningen(e) på Kongsberg er en usedvanlig engasjert gjeng som evner å formidle viktigheten av et velfungerende syn og god øyehelse. De setter stadig optikk, syn, og øyehelse på dagsorden og er synlige i en rekke nasjonale medier. I en årrekke har medarbeidere engasjert seg i skolebarns synsutvikling sett i sammenheng med skoleprestasjoner og viser et glødende sosialt engasjement som blir lagt merke til. Kongsberg Vision Meeting arrangeres årlig og er med på å opprettholde kunnskapsbasert utførelse og utvikling av faget. Gjennom vår satsing på synsrehabilitering har fagmiljøet tatt ansvar for et forsømt fagområde, og har hatt gode erfaringer med den tverrfaglige tilnærmingen dette feltet krever. Engasjementet til medarbeiderne på Kongsberg strekker seg også langt utenfor landets grenser og bidrar til profesjonens utvikling i internasjonaliseringsprosjekt iblant annet Moldova, Kenya og Sør-Afrika.

Det har vært en glede å bli kjent med fagmiljøet i optometri på Kongsberg og jeg ser frem til spennende grep og kunnskapsutvikling innenfor optometriutdanning og forskning i årene fremover. Jeg vil gratulere alle som i de siste 50 årene har bidratt til å utdanne optikere på Kongsberg. Takk for den viktige jobben dere har gjort!

Vennlig hilsen

Pia C. Bing-Jonsson

Dekan

Fakultet for helse- og sosialvitenskap