Gratulerer med 50-årsjublieet! (Hilsen fra rektor)

Jubileumshilsen fra Petter Aasen.

Når vi i år kan markere 50-årsjubileet for optometriutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge, den eneste i Norge, er det mange som gjennom årene har vist vei, satt spor og som fortjener gratulasjoner og heder. Siden 1972 har utdanningen utviklet seg fra å være en overveiende teknisk verkstedskole til en forskningsbasert universitetsutdanning, som utdanner en autorisert helseprofesjon med et stadig større ansvarsområde.

Gjennom forsknings- og erfaringsbasert kunnskapsutvikling utvikler i dag dyktige og engasjerte medarbeidere ved Institutt for optometri, radiografi og lysdesign fagområdet og utdanningen stadig videre, gjennom tett dialog med fagfeller innenfor andre helse- og teknologifag, praktiserende optikere, andre profesjoner som lærere og barnehagelærere, bedrifter og Norges Optikerforbund. Klinisk kunnskap og kompetanse, et sterkere søkelys på øyehelse og teknologisk utvikling legger grunnlaget for nye kompetanseområder og nye undersøkelsesmetoder. Samtidig er fagmiljøet internasjonalt orientert, anerkjent og konkurransedyktig – både innen utdanning, forskning, formidling og kapasitetsbygging innenfor øyehelse i utviklingsland.

I år kan vi også markere at det er ti år siden at det ble etablert en 2-årig masterpåbygning i optometri og synsvitenskap. I 2015 ble det etablert enda et masterprogram i synsvitenskap og synsrehabilitering. Etableringen av masterutdanninger var nødvendig fordi det faglige fundamentet stadig utvides og etterspørselen etter bredere kompetanse øker. Vårt fagmiljø disponerer i dag en betydelig og moderne teknologisk infrastruktur. Den bidrar til videre utvikling av det faglige fundamentet for profesjonsutøvelsen, både gjennom nye undersøkelsesmetoder og gjennom forskning på høyt internasjonalt nivå.

50 år er kort tid for å utvikle et forskningsområde, en akademisk utdanning og en profesjon. Likevel bør det markeres! For fagområdet har hatt en imponerende utvikling gjennom disse årene, drevet fram av fremragende medarbeidere og et engasjert arbeidsfellesskap. Gratulerer med 50-årsjublieet!

Respektfull hilsen

Petter Aasen