Gratulerer så mye til alle optikere der ute! (Hilsen fra Synsinformasjon)

Jubileumshilsen fra Tina Alvær.

De aller fleste som har optometri som sitt daglige virke i Norge i dag er utdannet på Kongsberg.

Fra den høyere utdanningen startet opp for 50 år siden har mye utviklet seg, både i takt med tiden for hva som forventes av en optiker, men også i tråd med den teknologiske utviklingen.

Det er en glede å se hvordan man både har knyttet arbeidslivet og arbeidslivsrelevansen tett opp mot utdanningen. Det er per i dag veldig lav arbeidsledighet blant optikere i Norge, og utdanningen skal ha en stor del av æren for det.

Som bransjeorganisasjon er det flott å kunne se tilbake på en historie som har bidratt til å vise frem optikeren som fagperson, og være med på å vise frem den kunnskapen som dagens studenter lærer på studiet. Denne utviklingen mener vi er viktig også for fremtiden, spesielt siden optikerbedriftene er lokalisert både i de innerste daler og de ytterste nes.

Synsinformasjon ønsker også de neste 50 årene å være en konstruktiv samarbeidspartner for utdanningen, uansett navnebytte eller lokasjon av campus. Gratulerer så mye til jubilanten! Vi ser frem til fortsettelsen.

Tina Alvær

Daglig leder/CEOSynsinformasjon