Kjære alle optikere! Gratulerer! (Hilsen fra studentene)

Jubileumshilsen fra Frida Fossedal og Pernille Øie.

Gjennom 50 år har optometriutdanningen har hatt en stor utvikling! Vi er stolte over å ha tatt en utdanning som gir god og stor kompetanse innenfor syn og helse. Utdanningen er sammensatt av praktiske og teoretiske utfordringer som er nøkkelen til en innholdsrik arbeidshverdag. Hverdagen for oss optikere består av teknologi, helse, verksted, mote og kundeservice – som gjør hver dag unik.

Som nyutdannede optikere ser vi tilbake på studietiden i Kongsberg som en god og minnerik tid. Optometristudentene blir møtt av en bransje som står med åpne armer og tar oss vel imot. I tillegg bidrar bransjen til økt kompetanse i form av kurs og oppdaterte laboratorier og synsprøverom, som vi studenter er svært takknemlige for.

Det er ikke alle universitet hvor man kan ha daglig dialog med foreleserne sine, men som optometristudenter kan man lett slå av en prat med forelesere utenfor forelesningstiden. Dette bidrar til at terskelen for å spørre om hjelp og råd er lavere. Kongsberg er hele bransjens møtepunkt. Det gjør det lett for studenter å kunne delta på bransje-relevante happenings gjennom studietida.

Samarbeidet mellom Instituttet og bransjen, med Norges Optikerforbund i spissen, gjør at vi som nye optikere og studenter er sikret en god jobb! Dette bidrar til at studiehverdagen oppleves som trygg i forhold til fremtidig arbeidsliv.

Med tanke på utviklingen som har skjedd disse 50 årene, er vi spente på hvordan optometriens verden vil utvikle seg videre. Vi gleder oss til å være med videre på utviklingen! Hipp, hipp hurra!

På vegne av studentene – Frida Fossedal og Pernille Øie (uteksaminert 2022)