Europeisk Diplom – en internasjonal anerkjennelse av norsk utdanning innen optometri

tekst

Av Bente Monica Aakre, Ellen Svarverud og Irene Langeggen

Europeisk Diplom i optometri er en detaljert beskrivelse av kunnskap, ferdigheter og kompetanser som European Council of Optometry and Optics (ECOO) har definert som gullstandard for profesjonen optometri i Europa[1]. Diplomet er en viktig del i arbeidet for EUs harmonisering av profesjonen, fri flyt av arbeidskraft og reguleringsmekanismer for yrket. Norges Optikerforbund og Synsinformasjon støttet både faglig og finansielt et stort utviklingsarbeid ledet av studieleder og senere instituttleder Bente Monica Aakre i årene 2008–2014. Dette gjorde at HiBu kunne søke akkreditering for Europeisk Diplom for bachelorutdanningen i optometri sammen med ett års dokumentert praksis i form av loggbok og kasusbeskrivelser og påfølgende kontaktlinsekurs (30 studiepoeng). Akkreditering ble i 2012 gitt til diplomets del A (Optics and Optical Appliances) og B (Clinical Investigation and Management), og i 2014 også for del C (Biological and Medical Sciences). I 2014 ble diplomet høytidelig overrakt for første gang til 20 norske optikere av Dr. Julie-Anne Little, president i ECOO. I 2021 ble utdanningen re-akkreditert. Denne gangen ble det store dokumentasjonsarbeidet og organiseringen av akkrediteringsbesøket ledet av Irene Langeggen. Re-akkrediteringen inkluderte også en akkreditering av ny del av Europeisk Diplom, del D (Integral Competencies), som inneholder faglige krav innen blant annet etikk og kommunikasjon.

Norske optikere som har kvalifisert seg til, og mottatt diplomet, vil lettere få autorisasjon i land i Europa. Norske autorisasjonsmyndigheter er anbefalt å godkjenne utenlandske optikere med diplomet. Diplomet er høyt anerkjent i Europa og ellers i verden og er dermed et kvalitetsstempel av den norske optikerutdanningen. Dette har videre bidratt til at USN er en attraktiv internasjonal samarbeidspartner. I 2015 fikk kapasitetsbyggingsprosjektet OCULUS, ledet av HSN v/ Bente Monica Aakre EU-finansiering. Målsetningen var blant annet at tre optikerutdanninger i India og to i Israel skulle opp på Europeisk Diplom nivå. Europeisk Diplom har også vært et viktig verktøy og virkemiddel for å få på plass en fireårig optikerutdanning i Moldova gjennom et Eurasiaprosjekt finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). I prosjektet som ble initiert av Bente Monica Aakre og ledet av Irene Langeggen, Bonnie Uchermann og Jan Richard Bruenech, ble det utviklet en utdanning for optikere ved State University of Medicine and Pharmacy (Chisinau, Moldova) som var basert på det faglige innholdet i Europeisk Diplom. Utdanningen ble godkjent av landets utdannings- og helsemyndigheter og startet i 2017. Moldova hadde ingen optikerutdanning fra før, og optometrist var heller ikke listet som en profesjon i landet før prosjektet kom i stand.