2009: Studenter versus lærere – Deltagelse i Holmenkollstafetten

HiBu-optometri lærerlaget: Sittende på huk (fra venstre) Janne H. Dugstad og Vibeke Sundling. Stående bak (fra venstre) Ann E. Ystenæs, Berit Ulveraker, Magne Helland, Cecilie Onshus og Anne Lauritzen. (Foto: Privat)

I forkant av Holmenkollstafetten våren 2009 foreslo daværende høgskolelektor Rigmor Baraas at optometristudentene burde stille med et eget lag. Og gjorde de det, ville selvfølgelig lærerstaben på avdelingen også stille med et lag. Dette som et sosialt og helsefremmende tiltak. Studentene tente på forslaget og klarte lett å stille et lag. Lærerstaben på instituttet var ikke fullt så entusiastiske, men fikk relativt raskt stablet et lag på beina. Flere administrativt ansatte måtte også bidra. Begge sider tok oppfordringen seriøst, og det ble satt i gang mer eller mindre omfattende treningsøkter, i begge leire.

Spesialdesignet treningstøy

Rigmor sørget også for design og bestilling av egne HiBu-Optometri drakter. Iøynefallende og fargerike treningsdrakter med høgskolens logo på brystet, og en «Bli optiker-synsprøvetavle» på ryggen. Vi ønsket med andre ord å være synlige i hovedstaden på stafettdagen. Et kreativt rekrutteringstiltak, med andre ord. (I retrospekt hadde det vært artig og visst om noen ungdommer søkte seg inn på optometristudiet på Kongsberg, i ettertid, etter å ha observert «Bli optiker»-deltagere i Holmenkollstafetten i 2009).

Vårens vakreste eventyr

9. mai 2009 reiste en stor gjeng spente og forventningsfulle «optometrister» inn til Oslo. To lag var påmeldt fra HiBu: «HiBu Optometristudentene» og «HiBu Optometrilærerne». Med 15 etapper var vi ca. 30 personer som dro innover. (Noen få løp to etapper). De fleste tok tog til hovedstaden denne dagen. Greit å slippe å tenke på å kjøre bil tilbake til Kongsberg, dersom en skulle bli fristet til å ta et velfortjent glass øl, etter avsluttet siste etappe, med målgang på Bislet stadion.

Undertegnede var trukket ut til å løpe etappen Forskningsveien-Holmenveien. En strekning på 1260 meter. Begge lag var påmeldt i klassen «A2 Bedrifts/mosjon flest kvinner». For min del var dette en aller første deltagelse, i en stafett. Oppgaven var å møte opp på startstedet for etappen, varme opp, holde seg klar … og se etter et kjent, men veldig andpustent kollegaansikt. Her var en ikke alene! Totalt var 245 lag påmeldt denne våren. Alle ventet på sin lagkamerat, for å bringe stafettpinnen videre til neste veksling i Holmenkollveien. Vibeke Sundling dukket opp i fint driv, og stafettpinnen ble overtatt, uten uhell! Etter 4 minutter og 33 sekunder ble stafettpinnen gitt videre til Helle Falkenberg.

Utsnitt av Excel regneark med studentlagets deltager og totaltider fra start til målgang. Studentenes fulle navn: Linda Halling, Nikola Opland Savic (X2), Marianne Mellem, Heidi Barkved Aarthun, Kirsti Berget, Pål Bang, Suresh Awasthi, Gina Tufte Johansen, Kristian Brekstad, Tor Inge Tønnesen, Yabin Feng, Steffen Hole, Marie Myrstad og Marthe Nilsson.
Studentene vant

Kort oppsummert ble årets vinnerlag Lørenskog FIK på vinnertiden en time, ett minutt og 13 sekunder (1:01:13). Andre og tredjeplass gikk til henholdsvis Skatteetaten BIL1 og Idrottslaget I Bul – Mosjon.

Hvordan gikk det så med HiBu-optometri-lagene? Ikke overraskende «vant» studentene. De kom på 104.-plass med tiden 1:18:40. Ansatte-laget endte litt lenger ned på resultatlisten. Her ble det 227.-plass, med tiden 1:40:32. Ingen stor overraskelse! Lærerlaget fikk litt trøst i at de ikke kom på sisteplass. To lag ble notert med dårligere tid, og 16 lag kom aldri i mål!

En stor takk rettes til Nikola Opland Savic for verdifulle innspill til artikkelen.

Kilder:

Baraas R. (2021): Personlig kommunikasjon. E-post, inkludert individuelle resultater for hver enkelt etappe, for begge lag.

Holmenkollstafetten (2009): Resultatliste 2009. http://www.emit.biz/races/2009.05.09/Holmenkollstafetten/resultat/A2_BEDRIFTS_MOSJ.HTM   (sist lastet ned 20.01.2022)