2008: Hipp hurra for 17. mai – Optometristudentene er med i toget

Egen fane! Her en litt eldre versjon enn den på bildet lenger ned på siden! (Foto: M. Helland)

Av Bente Monica Aakre og Magne Helland

Denne omtalen av en spesiell hendelse kunne ha vært skrevet for mange årstall, ikke bare 2008. Optometristudentene har markert seg positivt og deltatt i 17.-mai-toget på Kongsberg mange ganger.

Optometristudentene har i alle år markert seg på en positiv måte. Dette gjennom eksempelvis engasjement og deltagelse i rebusløp, studentrevyer, eget studentorkester, som arrangør av studentfester, og aktive i Trimius – Kongsbergstudentenes idrettslag. Ja, de har også lange tradisjoner med deltagelse i 17.-mai-feiringen på Kongsberg. Når disse tradisjonene startet er usikkert, og hvor mange ganger optometristudentene har gått i 17.-mai-tog er ikke godt å si.

Bilde fra 17. Mai toget i 2008.
Hipp hurra for 17. mai og optometristudentene! 17. mai-toget i 2008 på vei tilbake til Kirketorget på Kongsberg. Noen kjente ansikter på bunadskledde kvinner – Åshild Aadland, Lise Marie Tørressen, Liv Mei Trang, Helene Medhaug, Marte Grønnevet Dragnes, Kirsti Berget og Anne-Tine Strøm? Her utenfor Grand Hotell i Tinius Olsens gate. (Foto: M. Helland)
Nasjonaldagen!

For oss fastboende på Kongsberg, og spesielt for optometriutdanningens undervisere og stab, har det alltid vært en hyggelig overraskelse at optometristudentene har dukket opp i 17.-mai-toget. I enkelte byer med høyere utdanning har studenter fra høgskoler og universitet lange tradisjoner med å delta i lokale 17.-mai-feiringer. Så er ikke tilfelle på Kongsberg. En skal ikke utelukke at enkelte studenter fra andre fagmiljøer og utdanningsretninger har deltatt, men da helt «anonymt» uten synliggjøring av tilhørighet.

Hvorfor optometristudentene i sin tid startet opp med denne tradisjonen kan en spekulere på. En viktig årsak er trolig knyttet til at utdanningen på Kongsberg er landets eneste. Optometristudentene kommer dermed fra hele landet, og langt de fleste bosetter seg på Kongsberg i hele studietiden. Med lang vei hjem blir mange på Kongsberg både i korte ferier og høytidsdager, så også for 17. mai. Og med de fleste andre finpyntede og i feststemning, med salutt tidlig på dagen og korpsmusikk og ulike arrangementer gjennom dagen, er det ingen grunn til å sitte inne på hybelen å sture. Noen entusiastiske optometristudenter tok trolig en eller annet gang et initiativ, kanskje fra en by med lange tradisjoner med synlige studenter i 17.-mai-toget. «I år blir vi med i 17.-mai-toget på Kongsberg!» Dette skjedde trolig på slutten av 1990-tallet. Og skjer noe mer enn et par ganger, blir det lett en tradisjon.

Egen fane

Optometristudentene har i mange år gått under egen fane!

Å få laget en egen fane, kan være en svært omfattende og kostbar affære. Et år skar noen igjennom – vi går for en enkel nødløsning – vi lager vår egen. Det var trolig slik den hjemmelagete «billigløsninger» dukket opp. Først en helt enkelt plakat, i rødt-hvitt-og-blått, med «OPTOMETRI-STUDENTEN» og «HIBU». Etter gjennomført marsjering og lang dag med sosial samvær, god mat og drikke osv., ble fanen lagt bort. Vanligvis på et lurt sted, bakerst i et klasserom, i et kott eller på et lager?

Så ble fanen glemt! Helt til 15.-16. mai året etter! Nye studenter, men som regel også noen som var med på 17.-mai-feiringen i fjor. «Hadde ikke vi en egen fane?» Da ble fanen igjen etterlyst, og som regel funnet. Riktig nok ble den ikke alltid gjenkjent som «like fin som vi trodde den var». Ikke noe problem – vi lager en versjon 2.0! Etter hvert ble fanen påført flotte krøllete 17.-mai-bånd i kantene og påhengte «girlander» i underkant, bestående av overflødige brilleglass fra optoteknikken! Hvor den nåværende versjonen av fanen befinner seg, er det neppe noen som tenker på før uken før 17. mai til neste år!