2012: Oppstart av det første masterkullet i regi av HiBu

Bilde av første optikerkull på Master i optometri og synsvitenskap. (Foto: M. Helland)

Av Jan-Henrik Kulberg

27 optikere utgjør HiBus første kull på Master i optometri og synsvitenskap, og vil bli de første med avansert klinisk kompetanse innen optometri i Norden.

(Redaksjonell kommentar: Dette oppslaget er basert på en nyhet som ble lagt ut på HiBus nettsider 26.09.2012).

– Det var en spennende dag på Institutt for optometri og synsvitenskap mandag denne uken. En dag for fremtiden, sier professor Rigmor Baraas, som er studieleder for de nye masterstudentene.

Kullet teller 27 optikere hvorav 6 skal ta mastergraden på heltid. De aller fleste som starter opp er optikere som har noen år med praksis, mens 8 fikk sin bachelorgrad i vår. Det er optikere med bakgrunn fra både Norge, Sverige og Danmark. Det er to ulike fordypninger på mastergraden (1) allmennoptometri og (2) ortoptikk og pediatrisk optometri.

– Optikerne som startet denne uken vil bli de første med avansert klinisk kompetanse innen optometri i Norden, noe som vil gjøre dem i stand til å håndtere forventede utfordringer innen syn og øyehelse både i Norge og i Norden, sier Baraas.

– De vil også, i begge studieretninger, få kompetanse som vil gjøre dem i stand til å drive frem endringer i klinisk praksis spesielt knyttet til samhandling, for at den enkelte pasient skal få best mulig oppfølging av syn og øyehelse, sier hun.