1989: «De Taktløse af KIH»

«De taktløse af KIH» på vei over Myntbrua på Kongsberg. (Foto: Privat)

Av Anneli Demberg

Blant studentkullet som begynte på optometristudiet høsten 1989 viste det seg at flere spilte eller hadde spilt i korps. For de fleste var det ikke aktuelt å pendle «hjem» på øvelser, så derfor ville vi starte et studentkorps eller studentorkester på Kongsberg Ingeniørhøgskole (KIH).

«De Taktløse af KIH» ble stiftet. Vi lånte, og foretok nok en del ulovlig kopiering av, noter fra noen av korpsene vi hadde spilt i før. Og vi hadde egne vedtekter med grunnlag i Norges Musikkorps Forbunds mal, men med vår egen vri. Opptaksprøven var å marsjere baklengs over Myntbrua mens man spilte Gammel Jegermarsj!

«De taktløse af KIH» i sine karakteristiske uniformer. Særdeles kledelige, selvsydde, hvite mamelukker og dusjhetter, stripete gensere og dressjakker. (Foto: Privat)

I begynnelsen bestod korpset stort sett av optometristudenter fra vårt kull, men for å fylle ut rekkene fikk vi etter hvert med medlemmer fra de fleste avdelingene ved KIH. I 1990 begynte et nytt kull optometristudenter, og flere av dem ble også tatt opp som medlem av De Taktløse. På det meste var vi kanskje 15 -20 musikanter. Vi hadde uniformer bestående av særdeles kledelige, selvsydde, hvite mamelukker og dusjhetter, stripete gensere og dressjakker!

Vi hadde en liten janitsjarkorpsbesetning, og spilte blant annet ved KIHs rebusløp, hvor vi også stilte som eget lag. En mindre gruppe underholdt i Kongens Gruve i forbindelse med et arrangement for optikere, og noen av oss spilte også ved minst ett av Norges Optikerforbunds landsmøter. Vår første «korpstur» var til Holmenkollen, hvor vi spilte under hopprenn.

Etter at grunnleggerne av de Taktløse af KIH hadde avsluttet sin utdannelse ble korpset tatt over av andre studenter, og ble etter hvert omformet til husband på LaPlace, studentenes hus i Stasjonsbakken.

«De taktløse af KIH» i Holmenkollen. (Foto: Privat)