Studentminner fra avgangskullet 2015 – Petter Storm (Oslo)

Bilde av Petter Storm.

Studentminner fra Petter Storm.

Informasjon fra klassebildet:

• Skolens daværende navn – Høgskolen i Buskerud og Vestfold (Institutt for optometri og synsvitenskap)
  • Utdanningens leder – instituttleder Bente Monica Aakre
  • Antall faglig og administrativt involverte – 28
  • Antall uteksaminerte i kullet – 39
  • Fordeling kvinner/menn – 28/11

Etter en sommer preget av intens hybeljakt og flyttenerver sto jeg, klokken 0900 den 15. august 2012, endelig klar til studieåpning ved Kongsberg Kino sammen med godt over 60 medstudenter. Jeg husker å ha fått et slags flashback til rekruttskolen i førstegangstjenesten, for her var alle kanter av landet og et bredt spekter av dialekter representert. Mange i kullet hadde allerede blitt litt kjent på forkurs i matematikk, et kurs som skulle vise seg å komme godt til nytte! At sommerværet det året strakk seg godt ut i august gjorde det langt mer fristende å få med seg alle fadderuke-aktivitetene, enn å sette seg inn i nye skolefag som geometrisk optikk og biologi. Heldigvis hadde vi blant annet Bonnie og Dick som virkelig visste å vekke engasjement hos en gjeng festslitne studenter. Med lupebriller og skyvelære var Gunnar T. nådeløs i bedømmingen av slipeoppgavene i optoteknikk, og de med ti tommeltotter eller manglende øye for detaljer fikk det spesielt travelt med å få ferdig sveising av acetat-innfatning før semesterslutt. Etter bare noen få helgevakter på Spiten Synsam var jeg helt og fullt overbevist om at det var optiker jeg ville bli, og jeg er utrolig takknemlig for tiden jeg fikk med Arne, Mona, Heidi, Tove og de andre studentene som jeg lærte så mye av på jobb og i praksistiden!

Andreåret husker jeg som kanskje det mest spennende og utfordrende året på bachelorstudiet. Matte og fysikk var med et nødskrik bestått og vi skulle endelig få ta i bruk vår nyervervede kunnskap om undersøkelsesmetoder på ekte pasienter på skoleklinikken og reise ut på skolescreening. Nå var kildekritisk rapportskriving, oppbygging av kasus og fagterminologi blitt en stor del av studiehverdagen. Litt tid til fest og moro ble det også! Den helt nye studentkroa «Louis» ble arena for beerpong-turneringer, filmkvelder, pokerturneringer, optikerdåp og en hel masse festligheter.

Sammen med Anders Haraldsen som gikk trinnet over fikk jeg min debut som quizmaster på Energimølla, og med pils som betaling ble det et ekte lavterskelarrangement der særlig gjennomgang av fasit ble noe preget. Takket være Erlend Blom & Co fikk studentidrettslaget Trimius en real gjenoppstandelse og studentidrettslekene i Bergen, volleyballturneringer, baseball og skidager i Funkelia samlet studenter på tvers av trinn og studieretninger, og ikke sjelden ble aktivitetene avsluttet med en skikkelig fest!

HiBu ble til HBV og at skolen om kun et par år skulle flyttes fra Raumyr til Krona var nå blitt en større «snakkis». Oppdateringene fra byggeplassen ble servert med dronebilder daglig i Laagendalsposten. Det fantes delte meninger blant studenter, forelesere og innbyggerne på Kongsberg både før og etter første spadetak på Vestsia’ var tatt.

Etter to fullførte år på optometristudiet var kullet blitt en skikkelig sammensveiset sosial og en utadvendt gjeng. Kullet var nå 39 i antall, og det var egentlig ikke plass til stort mange flere på klinikken på Raumyr. For pensum i siste semester ble bacheloroppgave byttet ut med en lengre praksisperiode. Utviklingen av vår profesjon har som mange andre profesjoner vært preget av flere former for digitalisering, og først i 2014 skulle klinikkloggboken til pers. Med oss praksiselever som betatestere av digital loggbok ble det timevis med frustrasjon over registreringer som forsvant, feilende innlogging og eposter frem og tilbake til veiledere for å feilsøke og søke trøst. Jeg håper “slitet” vi var igjennom har bidratt til skapelsen av et viktig og velfungerende verktøy for dokumentasjon til det beste for optometriutdannelsen!

Etter tre år på Kongsberg var det vemodig å ta farvel med medstudenter, kollegaer, forelesere, bartendere, frisøren, de på LoDo Sushi i Storgata og alle de som har gjort at jeg til den dag i dag kan skryte av byen og studentmiljøet man får oppleve som optometristudent!

Petter Storm er nå ansatt i Synsam som optiker, prosjektleder og medlem av faggruppen. Han er også medlem av Norges Optikerforbunds valgkomité. (Foto: Dag Øyvind Olsen)