Studentminner fra avgangskullet 2000 – Olav Vikesdal (Vikeså)

Studentminner fra Olav Vikesdal.

Informasjon fra klassebildet:

• Skolens daværende navn – Høgskolen i Buskerud (Institutt for optometri)
  • Utdanningens leder – avdelingsleder Kjell Inge Daae
  • Antall faglig og administrativt involverte – 21
  • Antall uteksaminerte i kullet – 61
  • Fordeling kvinner/menn – 35/26

Dagbok fra en optikerstudents liv på HiBu i 1999

Mandag

Hardt å komme i gang med ny uke etter ei helg med ekstrajobb på Optikus i Oslo. Er jo mye reising for få timers arbeid. Men litt penger kommer godt med, og så er det sikkert nyttig med noe bransjeerfaring. I dag hadde vi Daae i oftalmisk optikk. Det er fargerike piler i alle retninger. Og for et tempo! Hvordan er den hjernen hans skrudd sammen? Jeg tror alle later som de forstår. Men det gjør vi ikke. Jeg får prøve å forstå i et roligere tempo selv senere. Det var 10-kroners marked på Spar i dag. Fant meg noen kupp som er bra for husholdningen. Heldigvis er jeg ikke så ekstrem som min kompis som kjøpte lungemos bare fordi det var for en tier. Er det mulig å spise lungemos? Da blir det ikke middag sammen med den karen!

Tirsdag

Optoteknikk i dag. Jeg likte lodding og pussinga i starten. Det funker jo, og det blir fint. Men, metallreven vi skal lodde må jo passe på tidelsmillimeteren. Og vinklene må være perfekte. Pfyyy! Og så nervøse som vi blir når Tveten setter på lupen for å granske arbeidet. Nei, nå tror jeg at jeg venter til neste uke og leverer både reven og sfærisk finutjevner. Da er Wøllo der, litt andre krav med den karen heldigvis.

I kveld er det Friends på TV. Da får jeg besøk som vanlig. Kanskje blir vi kjærester snart?

Onsdag

Dick i anatomi i dag. For en entertainer! Flaks for optometrien at han ikke har blitt oppdaget av TV2. Han hadde vel kunnet danke ut Per Ståle Lønning? Fascinerende at han synes nervesystemet er så fantastisk. Lurer på om han liker somatisk eller parasympatisk best. I kveld var det fotballkamp i Kongsberghallen. Optikklandslaget vant igjen! Hard kamp på filt med is under. Det er både glatt og hardt – og vi spiller med ishockeyvant rundt banen. Det er ikke akkurat trygt. Men veldig gøy, og vi vant! Jeg fikk satt inn noen mål og tror jeg beholder toppscorertittelen. Etter kampen stakk vi på LaPlace og så Rosenborg mot Borussia Dortmund i Champions League. For en kamp! 0-3 til Rosenborg!

Torsdag

Klinikkdag. Det er fint å suse litt rundt i gangene med hvit frakk og skravle litt med Berit i resepsjonen. Men stakkars pasienter. Vi blir jo aldri ferdige med dem! I dag skulle jeg vrenge øyelokket på ei gammel dame. Vippene satt så løst at plutselig hadde jeg 20 vipper mellom fingrene! Hva skulle jeg gjøre? Jeg kasta dem på gulvet og lata som ingenting. Sikkert feigt. Journalskrivinga etter undersøkelsen er det kjedeligste. Tenk om det blir sånn i framtida at vi kan skrive rett på PC’en i stedet for å kladde på papir først. Det må være mye mer effektivt.

I kveld var det kro på LaPlace. Ikke noe spesielt tema i dag, men bra med folk likevel. Fikk prata med noen datafolk som viste seg å være skikkelig hyggelige.

Fredag – lørdag – søndag

HEMSEDAL med Trimius. På med genseren med alle sponsormerkene og inn i bussen. Så var festen i gang. Stoppa på Krøderen Kro for litt mat. Hemsedal Cafe tok som vanlig helt av både fredag og lørdag kveld. Køen starta klokka 5 lørdagskvelden! Lurer på hvor mange liter øl som havner i taket og på gulvet? Det stedet må bare oppleves. Vi kom oss opp og var tidlig i bakken begge dagene. Skikkelig bra forhold og godt med snø, så vi fikk prøvd løssnøen i Gummiskogen en gang også. Gleder meg allerede til neste år.

Nå får jeg slappe av med Sportsrevyen så jeg er klart til ny uke.

Olav Vikesdal arbeider i dag som administrerende direktør for c)optikk. (Foto: Privat)

Les mer om følgende emner: