Studentminner fra avgangskullet 1995 – Arve Vassli (Kyrkseterøra)

Studentminner fra Arve Vassli.

Informasjon fra klassebildet:

• Skolens daværende navn – Kongsberg Ingeniørhøgskole (Avdeling for optikk)
  • Utdanningens leder – avdelingsleder Kjell Inge Daae
  • Antall faglig og administrativt involverte – 19
  • Antall uteksaminerte i kullet – 41
  • Fordeling kvinner/menn – 26/15

Nybygg! Med studiestart høsten 1992 var vi de første som fikk starte studieløpet på KIHs nye bygg på Raumyr. Vandring mellom ulike bygg i byen, gammelt utstyr, og tregulv som angivelig slukte mistede skruer var for oss bare historier fortalt av tidligere studentkull. Lokalene var etter tiden moderne, og greit med plass i både klasserom, auditorier, optoteknikklab og klinikk, for datidens studenttall på drøyt 40 studenter på hvert kull.

Vi ble godt mottatt av daværende instituttleder Magne Helland og studentenes beste venn, Berit Ulveraker. På lærersiden en god miks av rutinerte profiler som Kjell Inge Daae, Trygve Saude, Gunnar Horgen og i perioder professor Robert Fletcher, samt nylig hjemvendte fra studier i Storbritannia: Hege Rød og Trine Langaas, og etter hvert Rigmor Baraas, Irene Eieland og Janne Herholdt Berntsen. Og Dick Bruenech da, som underviste anatomi og fysiologi med stort engasjement, ved siden av sine ph.d.-studier.

De håpefulle studenter fikk jo også anledning til å se litt av synsverden utenfor studiestedet. Som ekskursjon til Osram i Drammen for å se på produksjon av lyspærer; dette var nok en del av faget fotometri. Og besøk hos optiker Håkon Eide på Hjelpemiddelsentralen i Buskerud. Kanskje det var spiren til at undertegnede etter få år skar ut av optisk forretning, og inn på feltet (re)habilitering av synshemmede?

Produksjon av brilleglass kunne vi den gang få innføring i svært lokalt, hos Essilor midt i byen, og hos Rodenstock på Skollenborg. Det forhindret oss ikke fra å i slutten av 3. klasse reise til Zeiss i Aalen for å se noe av det samme, da med noe større «Würst und Wein»-faktor, og påhengt litt påskeferie i Zillertal for oss som er glade i snø, Praha for de mer kulturelle.

Studentlivet skal også være sosialt, og å dra en vennligsinnet spøk med en medstudent er vel også tillatt? Som da Bjørn Erik Evensen og undertegnede hadde hatt middagsbesøk av en bekjent som var politiaspirant, og fikk skyss i uniformert bil til et lite festlig lag hos medstudent Wegard Hogstad. Som ble rimelig bleik da lovens lange arm ringte på, og ville ha en redegjørelse for noe husbråk … og noe letta da han så to spøkefugler le av ham fra baksetet i politibilen.

Høsttakkefest ble en god tradisjon. Første gang mener jeg var i Bevergrenda. Gåtur med diverse oppgaver opp dit, innbefattet å lage en brilleinnfatning. Hans Torvald Haugo spikket barkebrillen, mener han senere satte glass i dem. Sakkerhusene var lokalet for en senere høsttakkefest, som ble innledet med gruvetur.

Til dagens studenter, som sliter over bøkene i eksamensperioden, er nervøse før klinikkeksamen, og lengter etter å komme ut i jobb – en så artig tid som studietida, får du trolig ikke igjen!

Arve Vassli arbeider i dag som optiker på NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag. (Foto: Privat)

Les mer om følgende emner: